I en krissituation, när vattentillgången är begränsad, kan en kommunal nödvattendepå snabbt bli överbelastad. 

Tänk dig scenariot där det tar flera dagar innan nödhjälp anländer, och när det väl gör det, får varje person bara 4 liter vatten per dygn – inte tillräckligt för att täcka alla behov, särskilt inte för husdjur som inte blir tilldelat något vatten.  

Dessutom kan det vara svårt att ta sig till dessa stationer, speciellt utan bil, och de långa köerna kan bli påfrestande och tidskrävande.

Detta dilemma skapar stora problem för hushåll och individer, då vatten är en absolut nödvändighet i en kris. 

Lösning?

 Genom att införa en grannsamverkan inom bostadsrättsföreningen och upprätta en egen vattenförsörjning. 

Med en gemensam vattendepå slipper föreningens medlemmar både köer och osäker tillgång till nödvatten. 

Föreningens medlemmar  kan tryggt hämta vatten från den egna vattendepån, vilket sparar tid och energi, så att fokus kan läggas på andra viktiga aspekter av krishanteringen. 

Den här lösningen inte bara säkerställer en mer tillförlitlig vattenförsörjning, utan stärker även föreningens krisberedskap och samarbete.

Läs mer här hur Hemmaberedskap kan stödja er bostadsrättsförening i att ge era medlemmar tillgång till vatten i en krissituation.