FRÅN OFÖRBEREDD TILL FÖRBEREDD KRISBEREDSKAP

Digitala KURSER INOM HEMBEREDSKAP

Med HemmaBeredskaps digitala kurser får er bostadsrättsförening en strukturerad och stegvis metod för att bygga en robust krisberedskap. Varje kurs är utformad för att hjälpa er anpassa er beredskap utifrån föreningens specifika resurser och behov.

Behöver ni mer insikt innan ni tar nästa steg?

Känner ni er osäkra så välkomnar vi er att ni börjar med Vägen till insikt – vår introduktionsmodell. Här får ni flera möjligheter att öka er förståelse, genom exempelvis webinarier och en grundkurs i HemmaBeredskap. 

På HemmaBeredskaps hemsida kan ni även fördjupa er via frågeformulär med poängsystem, som ger återkoppling och vägledning kring hur väl förberedd er förening är för krissituationer.

Annars är det bara att beställa våra digitala kurser, se nedan!

Ta första steget idag och gör er förening redo för framtidens utmaningar!

Det viktigaste är att börja enkelt och och hitta er egen resa.

HUR BÖRJAR VI RESAN?

VI FÖRKLARAR

Boka och läs mer om våra digitala kurser nedan!

Våra kurser kan bokas var för sig, men vi rekommenderar att ni startar med workshopen för krisplan som hjälper er att starta och etablera en beredskapsplan anpassad efter era behov. Här får ni hjälp att besvara den grundläggande frågan:

Vilken bostadsrättsförening vill ni vara idag och i framtiden – när det gäller er beredskap och förmåga att hantera kriser?

- Toalett och hygien i kris – kurs för att hantera sanitära behov (prel Q1)
- Matlagning i kris – kurs som hjälper er att förbereda matresurser vid långa krisperioder (prel Q2).
- Värme i kris – kurs med fokus på hur ni kan upprätthålla värme vid strömavbrott och andra krissituationer (prel Q3)

VÅRA DIGITALA KURSER

Vatten, det första och mest kritiska livsmedel för överlevnad, finns redan som ett färdigt kursprogram.
Övriga krisområden kommer att introduceras i under Q1-Q3 2025.

Med våra digitala kurser får ni det stöd ni behöver för att skapa en trygg och väl förberedd bostadsrättsförening.

DE DIGITALA KURSERNA

vad ingår
i våra kurser?

Klicka på respektive punkt nedan eller + för utveckling av punkterna.

I varje kapitel och utbildningsdel finns både text och vår röst och guide, RUBEN, som leder er genom varje steg. RUBEN ger både generella och specifika instruktioner som gör det enkelt för er att förstå och fatta beslut utifrån er förenings unika förutsättningar

Vår plattform innehåller en verktygslåda av färdiga digitala formulär och beslutsträd som gör det enkelt att:
  • Skapa och skicka inbjudningar till möten och workshopar med förslag på agendor.
  • Samla in och analysera data från er förening för att fatta informerade beslut.
  • Följa en steg-för-steg-vägledning som anpassas till er förenings specifika behov, såsom ekonomiska resurser och fastighetens förutsättningar för vattenlagring.
  • Allt material är lättillgängligt via webben och applikationen, och ni kan enkelt logga in med en länk och lösenord.

Med våra digitala workshopar och kurser får ni tillgång till allt ni behöver för att snabbt och effektivt bygga upp en hållbar krisberedskap.

Fokus ligger på de mest kritiska krisområdena och vikten av att kunna agera självständigt vid kriser. Kurserna innehåller konkreta exempel på nödvändiga produkter och verktyg som kan underlätta för er i olika krissituationer.

Utbildningarna leder er steg för steg – från att identifiera problem till att utveckla och implementera lösningar. Varje kurs är anpassad för att vara enkel att förstå och tillämpa, både för styrelsemedlemmar och boende. Varje kapitel innehåller praktisk vägledning och stöd för de beslut ni behöver fatta, vilket skapar trygghet i er planering. Samtidigt öppnar kurserna upp för en viktig dialog om roller och ansvar, vilket bidrar till en optimerad fördelning av uppgifter mellan föreningens styrelse och medlemmar

Efter varje möte och workshop sammanställs alla beslut och protokoll digitalt. Detta sparar tid, förhindrar att något viktigt förbises, och ger er en tydlig översikt över er förenings krisberedskap. Med ett klick kan ni följa era framsteg och säkerställa att alla nödvändiga åtgärder genomförs.

Vi erbjuder också konkreta tips och råd för varje steg i processen. Dessa baseras på beprövade metoder och expertis inom krisberedskap, vilket ger er de bästa förutsättningarna för att snabbt kunna agera i en krissituation.

ENKELT ATT KOMMA IGÅNG

Steg-för-steg-guide
För att komma igång!

Genom att följa HemmaBeredskaps strukturerade plan och använda våra digitala kurser kan ni tryggt och effektivt arbeta för att säkerställa att er bostadsrättsförening är väl förberedd för krissituationer. HemmaBeredskap erbjuder en lösning som inte bara är omfattande, utan också enkel att implementera och tillgänglig när som helst, var som helst.

Låt HemmaBeredskaps hemsida bli er vägledning på resan för ökad insikt om er förenings förståelse om krisberedskap. 

Klicka på respektive punkt nedan eller + för utveckling av punkterna.

Starta med att öka föreningens insikt och kunskap om vad Hemberedskap innebär för både er egen förening och era medlemmar. Identifiera vilka specifika behov och utmaningar er förening står inför i olika krissituationer. 
Välkomna att använda vår hemsida för ökad insikt och/eller genom ett inbokat webinar.
Använd våra digitala verktyg för att planera och genomföra workshops där ni utvecklar och finjusterar era krisplaner.
Genomför de åtgärder som ni identifierat under workshoparna för att säkerställa trygg och hållbar samverkan i föreningen.
Kontinuerligt följ upp era framsteg och utvärdera hur er beredskapsplan presterar för att förbättra och stärka den över tid.